Help! Een nieuw land én een nieuwe digitale wereld: deel jouw kennis in het Arabisch

Gepubliceerd op: 27 maart 2024 16:00

Stel je eens voor dat je nieuw bent in Nederland. Stapje voor stapje leer je steeds meer over het land en ben je bezig met het leren van de taal. Er komt veel op je af en de Nederlandse taal is moeilijk.

Het internet staat vol met handige informatie. Maar wat als je nauwelijks ervaring hebt met een computer? Dan is het fijn als iemand je kan helpen in je moedertaal. De Bibliotheek Oostland is opzoek naar Arabisch sprekenden die anderen willen helpen met de computer.

Het Taalhuis van de Bibliotheek Oostland organiseert als onderdeel van de inburgeringswet de ‘zelfredzaamheidsroute’. Dit is een leerroute voor mensen die in hun eigen land weinig onderwijs hebben gehad. Ze leren hier van alles over Nederland. Om hen nog beter te kunnen helpen, ondersteunen we ook bij het gebruik van de computer. Het is het fijn om de uitleg over deze nieuwe wereld te kunnen communiceren in de moedertaal. Op dit moment hebben we een aantal Arabischsprekende mensen die jouw hulp goed zouden kunnen gebruiken.

Als je iemand helpt krijg je daar natuurlijk veel voor terug. Niet alleen de waardering van mensen om je heen. Je leert zelf ook meer door de workshops en cursussen die je mag volgen én je krijgt een gratis bibliotheekabonnement. Je ontmoet veel bijzondere mensen, er is veel gezelligheid en nauw of goed contact met andere vrijwilligers.

Ben jij handig met de computer? Spreek je een goed woordje Arabisch? Heb je het geduld om anderen te ondersteunen om de weg te vinden in de digitale wereld? Dan ben jij voor hen van onschatbare waarde! Stuur een mail naar taalhuis@bibliotheekoostland.nl, dan helpen wij jou een ander te helpen.