Bram en Aimée door naar de kwartfinale van de Nationale Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 1 maart 2024 13:00

Tijdens de voorrondes van de Nationale Voorleeswedstrijd kwamen Bram Molman van de Gouden Griffel en Aimée Heuker of Hoek van de Klipper uit Lansingerland als winnaars uit de bus. Zij mogen de Bibliotheek Oostland eind maart vertegenwoordigen in de kwartfinale.

De wedstrijd wordt dit jaar voor de 31e keer georganiseerd en is een leuke en uitdagende manier om leesplezier te stimuleren bij kinderen van de basisschool.

Veel deelnemers

Wegens het overweldigend aantal deelnemers, moest de voorronde over twee middagen verspreid worden. De Bibliotheek Oostland organiseerde de middagen in de vestiging Nootdorp, CulturA & Zo. In totaal deden 26 kinderen van basisscholen uit Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland mee aan de wedstrijd. Het niveau van alle lezers lag hoog; het was te merken dat scholen hun kampioenen heel serieus en met zorg kiezen.

De jury

Het was dus niet eenvoudig om uit alle voorlezers twee winnaars te selecteren. Dit was de taak van een driekoppige vakjury. Allereerst een wethouder, respectievelijk Leon Hoek van Lansingerland en Peter Hennevanger van Pijnacker-Nootdorp. Daarnaast iemand van onze plaatselijke pers, respectievelijk Linda Vaandering van Telstar/Eendracht en Arie van Driel van De Heraut. Manuela Bijl van CulturA & Zo nam zitiing bij beide wedstrijden.

De wedstrijd

In je eentje op het podium in het spotlicht voor een zaal met ruim 150 mensen moet best spannend zijn, maar het was de kinderen niet aan te zien. Een voor een lazen ze een fragment voor uit een favoriet kinderboek. Van alles kwam aan bod: verhalen over gemene juffen, reuzen, tovenaars en van een vreselijke tweeling tot een pratende muis. Het was zonder uitzondering constant doodstil in de zaal, die vol zat met supporters.

De uitslag

Na het voorlezen, ging de jury zich beraden en uiteindelijk werd onder luid voetengeroffel de winnaar bekend gemaakt. Maar eerst werd ieder kind even uitgebreid in het zonnetje gezet. Iedereen kreeg een oorkonde en een cadeautje en de winnaars gingen natuurlijk nog met iets extra’s naar huis. We wensen onze kampioenen heel veel succes in de volgende ronde. Het zou geweldig zijn als een van onze winnaars de landelijke finale haalt op 24 mei!

Over de Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen, in samenwerking met de bibliotheken. Elk jaar nemen duizenden kinderen uit groep 7 en 8 het voorlezend tegen elkaar op. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd aan een breed publiek laten zien dat voorlezen niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk is. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Boekenbon.

Meer informatie is de vinden op de website: www.denationalevoorleeswedstrijd.nl

Update

Op woensdag 27 maart won Bram Molman de regionale ronde in Delft en ging door naar de provinciale ronde in Rotterdam. Die ronde is gewonnen door Lena Plotnik uit Schiedam. Zij zal Zuid-Holland vertegenwoordigen in de landelijke finale op 22 mei.

Meer dan 500 deelnemers in Zuid-Holland
Het is een bijzonder knappe prestatie om provinciaal voorleeskampioen te worden, want er deden meer dan 500 schoolkampioenen mee uit de provincie. Eerst in de lokale voorronde, daarna in de regionale finale en vervolgens tijdens de provinciale finale.