Start Samenlezen bij Bibliotheek Oostland in Pijnacker

Gepubliceerd op: 26 januari 2024 11:00

Vanaf woensdag 7 februari organiseert de Bibliotheek Oostland, in samenwerking met de Culturele Apotheek, de nieuwe groepsactiviteit Samenlezen in de vestiging Pijnacker, Buurt & Zo. Het project loopt al een aantal jaar met succes in de vestiging Bleiswijk, ’t Web.

Bij Samenlezen lees je hardop voor en bespreek je vervolgens in de groep wat jou aanspreekt in de tekst. Deze gezellige manier van samen lezen prikkelt de fantasie en brengt mensen op een bijzondere manier bij elkaar

De bijzondere beleving van samen lezen

Het unieke aan Samenlezen is dat je samen onder leiding van een getrainde leesbegeleider bespreekt wat jou in een tekst raakt. Wat roept een gedeelte uit een roman, verhaal of gedicht bij je op: wat zeggen de woorden? Wat doen ze met je? Herken je iets? De sfeer is altijd ontspannen en gezellig. Het gaat er niet om de waarheid achter een tekst te achterhalen, maar om op verschillende manieren naar iets te kijken. Herinneringen, associaties, emoties en diepere gedachten komen naar boven en zorgen voor de mooiste gesprekken.

Een beproefde methodiek

De methodiek van Samenlezen is in Engeland ontwikkeld. Wetenschappers van de Universiteit van Liverpool beschrijven een van de belangrijkste effecten als: ‘het krijgen van nieuwe energie en levensvreugde’. Het plezier van lezen, de mogelijkheid om aan de hand van teksten uit de literatuur en poëzie een ander soort gesprek met elkaar te voeren helpt je blik te verruimen. Wetenschap en praktijk tonen aan dat Samenlezen helpt om een leuker, rijker of betekenisvoller leven te leiden. De activiteit is in oktober 2022 gestart in Bleiswijk en daar heeft zich inmiddels een hechte groep deelnemers gevormd. Het is overigens niet verplicht elke bijeenkomst mee te doen dus het aantal deelnemers kan per bijeenkomst variëren.

Samenlezen is voor iedereen

Vanaf woensdag 7 februari kunnen inwoners 2 keer per maand van 10.30 tot 11.30 uur Samenlezen in bibliotheekvestiging Pijnacker, Buurt & Zo. Iedereen kan kosteloos meedoen, zowel enthousiaste lezers als mensen die weinig kennis hebben van literatuur. Je kunt gewoon voor 10.30 uur binnenlopen, aanmelden is niet nodig. Na afloop is er tijd om met elkaar na te praten met een kop koffie of thee.