De Nationale Voorleesdagen op 24 januari van start

Gepubliceerd op: 11 januari 2024 15:00

Het grootste boekenfeest voor kinderen van 0 tot 6 jaar staat voor de deur. De Nationale Voorleesdagen! Voorlezen is heerlijk om te doen en ontzettend gezellig! Regelmatig voorlezen is bovendien goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Op 24 januari 2024 beginnen De Nationale Voorleesdagen op veel scholen traditiegetrouw met het leukste ontbijt van het jaar: Het Nationale Voorleesontbijt. Tijdens honderden voorleessessies op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, bibliotheken en scholen in het gehele land, lezen talloze bekende én onbekende Nederlanders voor aan peuters en kleuters. Zo willen zij het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen stimuleren. De Bibliotheek Oostland draagt graag bij met tips om het voorlezen nóg leuker te maken.

Voorlezen uit ‘Prentenboek van het Jaar’

Het boek 'Help een verrassing! van Miriam Bos is prentenboek van het jaar 2024 en staat centraal bij De Nationale Voorleesdagen van woensdag 24 januari t/m zaterdag 3 februari 2024.
In het boek krijgt August de vos een verrassing van Suus de eekhoorn. Eigenlijk houdt August van rustige en veilige dingen… maar niet van verrassingen. Wat zal Suus voor August in petto hebben?

• Miriam Bos Help! Een verrassing!

Suusje Eekhoorn heeft een verrassing bedacht voor August de Vos. Maar wat zou die verrassing zijn? August is bang dat hij er niets aan vindt. Hij houdt...

Gedrukt boek

Meertalig voorlezen

Tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt er ook aandacht besteed aan het meertalige gezin.
Als je een andere moedertaal hebt dan het Nederlands, dan vraag je je misschien af in welke taal je nu moet voorlezen: in het Nederlands of in je eigen taal? Het belangrijkste is eigenlijk dat je voorleest in de taal die je zelf het beste kent. In de taal van je hart kun je ook beter voorlezen dan in een taal die je minder goed kent. Dit jaar zijn er van het prentenboek van het jaar kleine, meertalige boekjes te krijgen. Deze zijn beschikbaar in het Arabisch, Oekraïens, Pools en Turks. Je kunt ze bij de vestigingen van de bibliotheek in Pijnacker en Berkel en Rodenrijs gratis ophalen, zolang de voorraad strekt.

Voorstellingen in het theater

Kom kijken naar Poppenspeler Jogchem Jalink (o.a. bekend van Sesamstraat, De Boterhamshow). Hij brengt de vriendjes uit het boek ‘Help! Een Verrassing!’ tot leven met zijn handgemaakte poppen. Een voorstelling die de fantasie prikkelt, met mooie liedjes en komische teksten. Op zondag 21 januari om 11.00 uur is de voorstelling te zien in Theater ’t Web in Bleiswijk. Op zondag 28 januari om 15.00 uur kun je ook genieten van de voorstelling van Jeritza Toney in Theater CulturA & Zo in Nootdorp. Zij vertelt verhalen, zingt en maakt muziek op haar eigen, vrolijke wijze, in nauw samenspel met haar publiek vol peuters en kleuters.

Cadeau bij een nieuw lidmaatschap!

Wanneer je in de periode van 24 januari tot en met 3 februari een gratis jeugdlidmaatschap afsluit voor je kind, krijg je een leuk vingerpopje van August de vos cadeau. Kom langs in de vestigingen van de bibliotheek en vraag er naar bij de Medewerker Service & Informatie.

Nog meer leuke tips!