Gemeente Lansingerland zoekt een nieuwe gemeentedichter

Gepubliceerd op: 30 november 2023 20:00

Woon jij in Lansingerland en schrijf je gedichten of heb je een talent voor spoken word? Misschien ben jij dan wel de nieuwe gemeentedichter! Gemeente Lansingerland en de Bibliotheek Oostland zijn op zoek naar lokaal talent. Meld je voor 15 januari 2024 aan en maak kans om twee jaar deze bijzondere rol op je te nemen.

De gemeentedichter schrijft gedichten of teksten die gaan over wat er speelt in de gemeente Lansingerland. Organisaties kunnen de dichter vragen om een gedicht te schrijven, maar de dichter kan ook zelf een bepaald onderwerp kiezen. Deze gedichten worden voorgedragen of geplaatst in de lokale media. Elke keer wordt een nieuwe dichter gekozen die twee jaar lang deze erefunctie vervult. Na deze twee jaar verschijnt een bundel waarin alle gedichten verzameld zijn.

Is dit wat voor jou?

Je bent een creatieveling van minimaal zestien jaar oud en je woont in Lansingerland. Met jouw gedichten kun je inwoners met een frisse blik en op een originele, laagdrempelige manier laten kijken naar het dagelijks leven. Je hebt ruimte in je agenda om tijdens belangrijke gebeurtenissen een gedicht voor te dragen.

Meld je aan!

Om mee te doen stuur je je mooiste zelfgeschreven gedicht(en) met een korte motivatie naar volwassenen@bibliotheekoostland.nl. Stuur het in vóór 15 januari 2024 en laat vooral zien dat je creatief bent en goed kunt inspelen op de actualiteit! De gedichten worden beoordeeld door een deskundige jury. Ga voor meer informatie naar de website van de gemeente Lansingerland.

Bekendmaking tijdens de Poëzieweek

Aan het begin van de Poëzieweek, op vrijdag 26 januari 2024, wordt de nieuwe gemeentedichter bekend gemaakt in Theater ’t Web in Bleiswijk. Dan wordt ook officieel afscheid genomen van de huidige gemeentedichter Woes Ploum, die in de afgelopen twee jaar zijn originele kijk op Lansingerland heeft gedeeld.