Schrijfster Yvonne Keuls vertelt over haar Indische tantes

Gepubliceerd op: 30 oktober 2023 09:00

Na het grote succes van de lezing door Yvonne Keuls vorig jaar, vroegen veel lezers om de schrijfster nog een keer te laten vertellen. En dat gaat gebeuren! Op zondagmiddag 19 november van 14.00 tot 16.00 uur spreekt Yvonne Keuls ditmaal over haar Indische tantes in vestiging Pijnacker, Buurt & Zo.

In de loop der jaren maakten veel lezers via de boeken, verhalen en interviews kennis met die tantes. Wie kent ze niet: Tante Toetie, Tante Prul, Tante Iesje, Tante Non, Tante Mekkie en Tante Bel?

Indische afkomst

Yvonne Keuls werd in 1931 geboren in het toenmalige Nederlands-Indië en kwam op zevenjarige leeftijd naar Nederland. De schrijfster is als dochter van een half-Javaanse moeder nauw verbonden met de Indische cultuur. De herinnering aan oorlog en de Japanse bezettingstijd veroorzaakten trauma’s in haar leven en dat van haar familie. Maar toch werd er ook veel gelachen tijdens familiebijeenkomsten in haar ouderlijk huis in Den Haag. Ze leefden nog en wilden er iets leuks van maken. Op het Frederik Hendrikplein in Den Haag staat het beeld de Indische Tantes (van Loek Bos), dat Yvonnes moeder en een van de tantes uitbeeldt.

Willem Nijholt

Yvonne Keuls deelt ook herinneringen over haar speciale vriendschap met Willem Nijholt. Hij is ook geboren op Java en werd bekend van toneel, film, tv en musical. Ook in zijn leven speelde diep trauma uit de oorlog in Indië nog een grote rol. Yvonne was getuige van zijn gevoelens van boosheid, die verergerden toen Nijholt later in zijn leven last kreeg van zijn geheugen. De acteur overleed in juni van dit jaar op achtentachtig jarige leeftijd.

Verdere werk

Yvonne Keuls heeft meer dan negentig publicaties op haar naam staan, van toneelstukken en hoorspelen tot literaire televisiebewerkingen en romans. Midden jaren zeventig brak ze door bij het grote publiek met haar ‘sociale romans’, zoals Jan Rap en z’n maat en Het verrotte leven van Floortje Bloem. Veel van haar boeken werden bekroond en zijn uitgegroeid tot klassiekers van de Nederlandse literatuur. In 2021 verscheen haar laatste boek Gemmetje Victoria, een roman over een jonge vrouw die Keuls ontmoette in het opvanghuis waar ze vrijwilligerswerk verrichtte.

Boek laten signeren?

Na de lezing neemt de schrijfster de tijd om haar boeken te signeren. Boekhandel van Atten is deze middag ook in de bibliotheek aanwezig met een selectie uit haar oeuvre.

Kaartverkoop

Kaartjes voor deze middag kosten €10,00 euro, of €7,50 euro als je lid bent van de Bibliotheek Oostland. Tickets zijn te koop via de website en (tijdens service-uren) bij de vestigingen van de Bibliotheek Oostland.