De Bibliotheek Oostland ontvangt gasten van Wereld Bibliotheek & Informatie Congres

Gepubliceerd op: 28 augustus 2023 11:00

Van 21 tot en met 25 augustus vond in Rotterdam het 88ste World Library and Information Congress (WLIC) plaats. Als onderdeel hiervan konden bezoekers zich inschrijven voor een rondleiding in de vestiging Nootdorp, CulturA & Zo op 25 augustus. Een delegatie van 25 personen uit landen over de hele wereld reisde af naar deze bijzondere vestiging.

Bezoek CulturA & Zo

Tijdens de laatste dag van het congres kregen bezoekers de kans om verschillende bibliotheken in Nederland te bezoeken. De vestiging van de Bibliotheek Oostland in Nootdorp, CulturA & Zo werd uitgekozen om ook een groep bezoekers te ontvangen. Het was een mooie diverse groep vanuit de hele wereld; van Kenya tot Zuid-Afrika, China, Groot-Brittannië enzovoort. In een korte presentatie in de theaterzaal van onder andere Petra Togni (Directeur van de Bibliotheek Oostland en CulturA & Zo), werd uitgelegd waarom het multifunctionele concept van CulturA & Zo succesvol is. Het bezoek werd afgerond met een rondleiding door het hele gebouw.

Grote meerwaarde

Het in huis hebben van een bibliotheek en culturele aanbieders in combinatie met voorstellingen van zowel lokaal als professioneel talent biedt een grote meerwaarde. Zo gaat een bibliotheek van collectie naar connectie. Het feit dat de boeken door de hele vestiging verspreid staan klinkt misschien niet voor de hand liggend, maar werkt heel goed en zorgt voor een prettige sfeer. Het gebeurt dan ook regelmatig dat in dit pand rondleidingen worden gepland om het concept uit te leggen en te laten zien hoe het in de praktijk werkt.

Petra Togni, directeur, geeft uitleg over het multifunctionele concept van CulturA en Zo

Over het congres

Het congres werd op 21 augustus geopend door prinses Laurentien en Barbara Lison, de president van de IFLA, de organisator van het congres. Ruim drieduizend informatie- en bibliotheekprofessionals uit 130 landen kwamen samen in de Ahoy in Rotterdam voor het jaarlijkse congres van de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). Vanuit het thema ‘Let’s work together, let’s library’ verkennen de deelnemers hoe bibliotheken kunnen bijdragen aan een duurzame, inclusieve samenleving: een maatschappij waarin iedereen kan meedoen. Belangrijke onderwerpen die aan bod komen, zijn persoonlijke ontwikkeling, het stimuleren van lezen, het ontwikkelen van taal- en digitale vaardigheden en de vrije toegang tot cultuur, digitale kennis en innovatie.

Een hybride congres

Het congres heeft een gevuld en gevarieerd programma. Naast informatie opdoen is ook het ontmoeten van collega’s uit de hele wereld een belangrijke reden om het congres te bezoeken. Dit jaar werd het WLIC voor het eerst als hybride congres georganiseerd: op locatie in Rotterdam en online.