Voorlezen met plezier tijdens de BoekStartdag

Gepubliceerd op: 24 mei 2023 09:00

Kom op zaterdag 3 juni naar de landelijke BoekStartdag in de Bibliotheek Oostland waar de allerjongste bezoekers en hun (groot)ouders een extra hartelijk welkom krijgen.

Ontdek hoe fijn het is om samen met je kindje met boekjes en taal bezig te zijn. In iedere vestiging ligt een kleurplaat en een speurtocht klaar. En in de vestiging Pijnacker, Buurt & Zo kun je samen met je dreumes of peuter leuke workshops volgen.

Met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen

Dit jaar wordt alweer de derde landelijke BoekStartdag georganiseerd en ook de Bibliotheek Oostland doet mee. Met BoekStart willen bibliotheken laten zien hoe belangrijk het is dat kinderen worden voorgelezen, in welke taal dan ook. Hoe vroeger je begint, hoe beter. Regelmatig voorlezen zorgt voor leesplezier, versterkt de band tussen ouder en kind én draagt bij aan de taalontwikkeling. Baby, peuters en kleuters die door hun ouders zijn voorgelezen, zijn taalvaardiger en hebben meer succes op school. Kinderen tot 18 jaar worden gratis lid van de bibliotheek. Kleintjes tot 1 jaar krijgen bij een lidmaatschap zelfs een gratis BoekStartkoffertje met leuke boekjes en informatie er in. Met dit initiatief hopen bibliotheken dat ouders regelmatig naar de bibliotheek komen met hun kind en al vroeg starten met voorlezen.

Webinar en workshops

In aanloop naar de landelijke BoekStartdag kunnen ouders een webinar volgen over voorlezen aan de allerjongsten op een leuke en speelse manier. Op zaterdag 3 juni kun je in de vestiging Pijnacker, Buurt & Zo leuke workshops volgen met je kleintje.

• Donderdag 1 juni - Online - 20.00 uur: De BoekStartwebinar voor ouders, boordevol boekentips
  • Zaterdag 3 juni - Pijnacker, Buurt & Zo – 9.30 uur: Boekdans: Voorlezen uit het prentenboek ‘Kom mee, Kees’ en dansen op muziek over het verhaal.
  • Zaterdag 3 juni - Pijnacker, Buurt & Zo – 10.30 uur: Samen met je peuter luisteren naar het verhaal van Kleine Kangoeroe. In deze workshop van Talent in Natuur moeten de ogen en oren goed open worden gezet, want alle zintuigen worden gebruikt. Misschien dat jullie zelfs nog naar buiten gaan.

Wil je meer weten over de landelijke BoekStartdag, het webinar of meteen aanmelden voor een workshop? Kijk hier

Nieuws vanuit de bibliotheek Oostland