Certificering van de Bibliotheek Oostland

Gepubliceerd op: 21 maart 2023 16:00

De openbare bibliotheken in Nederland vervullen een belangrijke maatschappelijke rol en moeten aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Om ervoor te zorgen wij aan die eisen voldoen, wordt elke vijf jaar een controle uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie.

Op 17 en 18 oktober 2022 werd de Bibliotheek Oostland onderworpen aan een audit in het kader van Kwaliteit in Beeld door de CBCT (Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal) Het belang van certificeren is het waarborgen van kwaliteit en het werken aan toekomstbestendigheid. In de audit worden de ambities in kaart gebracht. Dit zijn:

•  Ontwikkeling van een sociaal cultureel centrum in iedere kern
  • Zijn en blijven van het lokale kenniscentrum voor leesbevordering, bestrijding laaggeletterdheid en zorgen voor mediawijsheid met de focus op jeugd 0 – 18 jaar en minder zelfredzame volwassenen
  • Digitaliseren en verduurzamen en daarmee tijdwinst en efficiëntie behalen waar de klant uiteindelijk voordeel van heeft.

De audit bestaat uit twee modules waarbij op uiteenlopende facetten wordt getoetst. Zo kijkt men in de basismodule naar inzet van middelen en mensen, producten en diensten en resultaten. De tweede module beoordeelt men onderwerpen als educatie, informatie en samenwerking, collectie en leesomgeving en professionalisering van mensen. De score van de bibliotheek was ruim boven het gemiddelde en daar zijn we heel trots op.

De conclusie is dat we als maatschappelijk educatieve bibliotheek een stevige positie verworven hebben in de lokale gemeenschap van onze gemeenten en een maatschappelijke waarde hebben op het gebied van taalontwikkeling voor laaggeletterden. Door de ontwikkeling naar een cultuurhuis zullen we in staat zijn een impuls te geven aan onze toegevoegde waarde. Dit sluit aan bij de eisen die in de 21e eeuw worden gesteld.

Natuurlijk blijft er ruimte voor verbetering. Voor onze organisatie zit dat vooral in het optimaliseren van de koppeling tussen strategisch en operationeel niveau. Door meer bewust in te zetten op verbinding en synergie tussen de verschillende vormen van dienstverlening, projecten en afdelingen, en daarmee samenhang in het geheel, kan winst behaald worden. In 2026 zal een nieuwe audit plaatsvinden on de stand van zaken vast te leggen en onze voortgang in kaart te brengen.

Foto: Directeur van de Bibliotheek Oostland met het Certificaat uitgereikt in het kader van Kwaliteit in Beeld door de CBCT (Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal)