De maatschappelijke waarde van de Bibliotheek Oostland onderzocht

Gepubliceerd op: 16 februari 2023 10:00

Afgelopen jaar heeft de Bibliotheek Oostland in samenwerking met adviesbureau Strategos onderzoek gedaan naar hoe tevreden men is over de dienstverlening van de bibliotheek en wat daarbij de impact is op de inwoners van Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland.

De bibliotheek doet namelijk zoveel meer dan alleen maar boeken uitlenen. Taalonderwijs, lezingen, voorleesactiviteiten, bijeenkomsten, kunst en cultuur, ondersteuning en cursussen op digitaal vlak, noem het maar op. De grote meerderheid van de mensen die de vragen heeft ingevuld, bleek tevreden over wat de bibliotheek brengt. Men geeft gemiddeld een 7,8!

Een gelukkige winnaar

Onder de deelnemers aan het onderzoek werd als dank een mooie e-reader verloot. Op dinsdag 14 februari nam de gelukkige winnares, Marjolijne Braun uit Berkel en Rodenrijs, de e-reader in ontvangst uit handen van Jacqueline van Veen van de Bibliotheek Oostland in de vestiging Nootdorp, CulturA & Zo.

Marjolijne gaf aan dat zij in de coronaperiode haar schilderijen heeft mogen exposeren in de vestiging in Berkel en Rodenrijs. “Ik heb me toen geabonneerd op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alles waar de bibliotheek op dat moment mee bezig was. Toen het verzoek om deelname aan het onderzoek kwam, leek het me leuk om mee te doen en mijn ervaringen te delen”.

“Ik ben heel blij met deze e-reader! In het drukke leven met werk en kinderen neem je soms niet de tijd om een goed boek te pakken en ik heb momenteel ook geen lidmaatschap meer. Maar ik hoor nu dat je via de bibliotheek ook online heel veel e-books en luisterboeken kunt lenen. Moet ik dus toch maar weer lid worden”, lacht Marjolijne.

Het belang van onderzoek

Het uitvoeren van dit onderzoek is belangrijk, omdat de bibliotheek een steeds grotere duurzame maatschappelijke en educatieve rol speelt en steeds vaker gezien wordt als een vanzelfsprekende samenwerkingspartner van de lokale overheden. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het belangrijk om bewuster te zijn van de persoonlijke en maatschappelijke impact van de dienstverlening van de bibliotheek in de regio Oostland. Weten hoe de situatie nu is en waar de kansen en verbeterpunten liggen, geeft de bibliotheek richting en focus voor de toekomst.

De resultaten

Tijdens het onderzoek zijn er vragenlijsten afgenomen bij onder andere onze bezoekers, deelnemers aan (taal)activiteiten, samenwerkingspartners en opdrachtgevers. In totaal zijn er 897 vragenlijsten ingevuld.
Vrijwel iedereen ziet de bibliotheek als een plek om informatie te halen, om jezelf te ontwikkelen, andere mensen te ontmoeten en als een plek om te studeren. Daarnaast geeft 71% aan gelukkig en blij te worden van de bibliotheek. Dat is een resultaat waar waarschijnlijk iedereen blij van wordt.

Op de website van de bibliotheek kun je het gehele onderzoek nalezen en er is een verkort overzicht beschikbaar waarin alle hoogtepunten zijn opgenomen aangevuld met wat leuke quotes van de deelnemers. Zo krijg je een mooi beeld van wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft voor de inwoners van onze regio.